رضایت مندی و حریم بیمار
آیا می دانید حفظ شأن و منزلت انسان از اصول اولیه و اساسی حقوق بشر است؟
حقوق بیمار از ملزوماتی است که ارائه دهندگان خدمات سلامت در هر سطحی موظف به رعایت آن هستند؛ این قوانین از بیماران در برابر سوءاستفاده و تبعیض حمایت می کند و عملکرد اخلاقی را بهبود می بخشد.حقوق بیمار عبارت است از وظایفی که اعضای تیم درمانی در مقابل وی دارند که شامل نیازهای جسمی، روحی، روانی و اجتماعی مشروع و معقول در شرایط خاص است .
از جمله مهم ترین حقوق بیماران شامل رازداری اطلاعات، حفظ حریم خصوصی، شناختن محل بستری و اعضای تیم درمانی، کسب اطلاعات درباره سیر بیماری، رسیدن به شکایات و درخواست ها، تصمیم گیری، توجه به عقاید و مسائل فرهنگی بیمار، ارجاع به مراکز تخصصی تر، دریافت خدمات درمانی با کیفیت مناسب و احترام است. هدف منشور حقوق بیمار، مشخص کردن روابط بین بیمار پزشک در رابطه با رضایت از درمان پزشکی و محرمانه بودن مسائل مربوط به آن است.
ﺑﻴﺎﻧﻴﻪ ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﻠﻞ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اوﻟﻴﻦ اﻗﺪام ﻧﻮ در ﺟﻬﺖ ﺗﺜﺒﻴﺖ ﺑﻪ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎران ﺑـﻮد. اصل 29 ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻲدر مورد ﺗﺎﻣﻴﻦ ﺳﻼﻣﺖ اﻓﺮاد ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ.
بر این اساس وزارت ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻃﻤﻴﻨﺎن از رﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎران، ﺳﻨﺪی را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﻨﺸﻮر ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎر ﺗﺪوﻳﻦ و ﺑﻪ ﺳﻄﻮح اﺟﺮاﻳﻲ اﺑﻼغ ﻧﻤﻮده اﺳت.
مراکز آموزش بهداشتی درمانی ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻫـﺎی اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ در ﻗﺎﻟﺐ ﺑﺴﺘﺮی و ﻧﻴﺰ ﺳﺮﭘﺎﻳﻲ، ﺑﺎﻳﺪ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ را ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﺣﺮﻣﺖ و ﻋﺰت ﺑﻴﻤﺎر و اﺣﺘﺮام ﺑـﻪ ﺣﻘﻮق وی و ﺧﺎﻧﻮاده اش و نیز تیم ﻣﺮاﻗﺒﺘﻲ اش فراهم ﻧﻤﺎیند. اﻳﺠﺎد اﻳﻦ ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺴﺘﻠﺰم وﺟـﻮد ﺗﻌﺎﻣﻼت ﺳـﺎزﻧﺪه و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ بین ارائه دﻫﻨﺪﮔﺎن و ﺧﺪﻣﺎت ﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن ﺳﻼﻣﺖ اﺳﺖ. ﺑﻪ اﻳﻦ ﻃﺮﻳﻖ ارﺗﻘﺎء ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ در ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﻳﺠﺎد ﺧﻮاﻫﺪ ﺷد.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اﻫﻤﻴﺖ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎران ﺟﺰء ﻳﻜﻲ از اوﻟﻮﻳﺖ ﻫﺎ و ﻧﻴﺰ ﺷﺎﺧﺺ ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎن ﻫﺎ و ﻋﻤﻠﻜﺮد اﺻﻠﻲ آنها و ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺮاﻛﺰ اراﺋﻪ دﻫﻨﺪه ﺧﺪﻣﺎت ﺳﻼﻣﺖ می ﺑﺎﺷﺪ.قانون انطباق و موازین شرع هم جهت با حقوق گیرنده خدمت در جهت ارائه خدمت به بیماران و رضایت آنها از اجرای قانون انطباق در مؤسسات درمانی آموزشی می باشد. محور رضایت بیماران از نحوه رفتار و بر خورد کارکنان با اعتقادات و حریم و مراقبت های معنوی و نیز رعایت همگنی پزشک و پرستاران در مراقبت ها و امور درمانی آنها می باشد. اکثر شکایات بیماران و همراهان آنها از موارد بالا می باشد. لذا اهمیت به این مقوله سبب کاهش شکایات و رضایت مندی بیماران می شود.